Hae
Salla Salmela

Some on työni – Mistä koostuu somevaikuttajan palkka?

Olette monesti toivoneet postausta siitä, mitä mun työni tällä hetkellä on. Olette halunneet kuulla mitä päivät pitävät sisällään ja missä esimerkiksi saan apua. Mitä työ bloggaajana ja somevaikuttajana on ja mistä somevaikuttajan palkka koostuu?

Tällä hetkellä mulla on valtava stressi päällä kasaantuvista töistä ja samaan aikaan huomaan jo stressaavani sitä, jos seuraavalle kuulle ei olekaan töitä ja laskutettavaa. Yrittäjyyden ja perhearjen yhdistäminen on ollut haastavampaa mitä osasin kuvitella. Ruuhkavuosista pääset lukemaan täältä.

Tärkeimmät työvälineet ovat kännykkä, tietokone ja kamera. Usein työt tulee hoidettua lastenhuoneen lattialla tai makuuhuoneessa, jossa oven saa kiinni. Tänään avaan vähän mistä koostuu somevaikuttajan palkka.

Minun päiväni

Mun päiväni alkaa aamukahvilla. Otan kännykän esiin ja avaan Instagramin. Vastailen kommentteihin ja viesteihin, laitan muutaman tarinan ja vastailen sähköpostiviesteihin. Koska omalla kohdallani keskittyminen töihin ja yhteen asiaan kerrallaan on hankalaa, huomaan usein kirjoittavani blogia, vilkuilevani Instaa, vastailevani s-posteihin ja hoitavani yrityksen asioita kaikkia samaan aikaan. Tehokkainta työskentelyaikaa itselleni ovat illat ja yöt, mutta vähintään sähköpostien vastaamiset ja kuvaukset on hoidettava päivisin. Välillä päivään sattuu kiva pressitapahtuma tai pr-lähetys, jotka ovat ihanaa piristystä työhön, mutta nämä eivät ole mitään joka päiväistä luksusta. Tällöinkin edustan itseäni ja yritystäni, eli olen töissä. Työ on 99 % ajasta tietokoneella tai kännykällä istumista, sisällön suunnittelua ja luomista sekä oman yrityksen asioiden hoitamista (kuten laskutusta tai kirjanpitoa). Onneksi työhön kuuluu myös se luova puoli, jolloin pääsee suunnittelemaan ja rakentamaan kampanjoita, kuvaamaan niitä ja ihastelemaan lopputulosta. Mun työn paras osuus on kuitenkin yleensä seuraajille sitä epämieluista katseltavaa, eli mainos, joka skrollataan nopeasti yli. Siihen mainokseen kuitenkin käytin suurimman osan työajastani. Voin kertoa, että se tuntuu ihan helvetin hyvältä, jos joku antaa kaupallisesta yhteistyöstä ja sen toteutustavasta hyvää palautetta!

Esimerkki yhden IG-yhteistyön työmäärästä: Suunnittelen yritykselle yhteistyöehdotuksen ja neuvottelen heidän kanssaan mahdollisesta kampanjasta. Jos kampanja hyväksytään, sovitaan vielä erikseen sen yksityiskohdista. Tämän jälkeen odotan yrityksen lähettämää tuotetta/palvelua tai käyn ostamassa tuotteet itse kaupasta/käyn palvelussa. Lähden suunnittelemaan toteutusta ja mahdollisesti hankin  rekvisiittaa kuvauksiin yms. Kuvaan yhteistyön/Markus auttaa, jos minun täytyy näkyä kuvassa itse. Kuvaan myös storyt. Editoin kuvat ja suunnittelen julkaisun, jonka lähetän yritykselle taas vahvistettavaksi. Kun yritys vahvistaa luonnoksen, pääsen sen julkaisemaan. Julkaisun jälkeen laskutan ja teen yritykselle loppuraportin yhteistyöstä.

Aina tämä ei suju yhtä mutkattomasti ja luonnosta korjaillaan moneen otteeseen ja tällöin sähköpostien määrä on valtava. Tämän lisäksi on kaikki muu työ sekä ne omat ei-kaupalliset sisällöt ja niiden julkaisut.

somEvAikuttAjan palkka – mistä se koostuu?

Jos etsii helppoa rahaa, kannattaa tämä uravalinta sulkea pois laskuista. Jos ainoa motivaatio työn tekemiselle on raha eikä somen päivitys muuten kiinnosta, ei tämä ole juttusi. Suurin osa tästä työstä on nimittäin palkatonta. Kaikki sisältö missä ei lue kaupallinen yhteistyö tai mainos on palkatonta ja näitä päivityksiä ainakin omalla kohdallani on suurin osa. Somevaikuttajan palkka koostuu pääsääntöisesti kaupallisista yhteistöistä. Pieniä hiluja saa mainostuloista blogin sivujen kautta tai affiliate-linkkien kautta. Affiliate-markkinointi, tai suomeksi voisi sanoa kumppanuusmarkkinointi, on tulospohjaista markkinointia, jossa maksetaan vain toteutuneista myynneistä. Esimerkiksi jos laitan Instagramin tarinoihin mainoslinkin vaikka shampooseen ja seuraaja päätyy linkin kautta sen ostamaan, saan ostoksen loppusummasta pienen provikan, joka yleensä on muutamia euroja.

Kaupalliset yhteistyöt

Kaupalliset yhteistyöt ovat asia erikseen. Kaupalliset yhteistyöt ovat vaikuttajamarkkinointia, jossa haluttu kohderyhmä (eli minun kohdallani lapsiperheet) tavoitetaan sitä koskettavan henkilöbrändin, eli vaikuttajan kautta. Jokainen vaikuttaja päättää itse oman palkkansa sekä asiakkaille tarjottavan paketin sisällön. Tämän takia hintoja on välillä vaikeaa vertailla keskenään. Hintaan vaikuttaa moni asia, kuten esimerkiksi kampanjan kesto, sisältö ja seuraajamäärät. Vaikuttajamarkkinointi on edelleen edullista markkinointia verrattuna esimerkiksi tv- ja lehtimainontaan, joten se on yrityksille melko kannattavaa. Lisäksi valitun vaikuttajan kautta tavoitetaan tarkka kohderyhmä. 

Moni somevaikuttaja ja bloggaaja voi helposti alihinnoitella omaa työtään ja niin minäkin hinnoittelin vielä hetki sitten. Kollegat ovat tässäkin työssä kultaakin kalliimpia ja on tärkeää vertailla hieman palkkoja, joita tästä työstä pyydetään. Palkkahan voi vaihdella suurestikin. Joillakin esimerkiksi kuvaoikeudet sisältyvät pakettiin ja toisilla ei. Jo tämän vuoksi pyydetty palkka voi erota monilla sadoilla euroilla. Palkka on projektikohtainen, eikä kiinteää kuukausipalkkaa ole. Mitä enemmän teet töitä ja kaupallisia yhteistöitä, sitä enemmän saat palkkaa. Vaikuttajamedia on tehnyt hyvät videot Instagramin ja blogin hinnoittelusta.

Moni vaikuttaja saa palkkaa oman kanavan lisäksi myös esimerkiksi luomalla sisältöä eri yritysten sosiaalisen median kanaviin. Somevaikuttajan palkka voi siis koostua omien kanavien lisäksi myös muualta, joka ei seuraajille näy. Näin omalla kohdallanikin on.

somevaikuttajan palkka

Tämä työ on paljon enemmän mitä se ruudun sille puolelle näyttää.

Työni plussat ja miinukset

Plussat:

  • Motivaatio uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen
  • Itsensä toteuttaminen ja kampanjoiden suunnittelu
  • Vertaistuen ja viihteen jakaminen sekä vuorovaikutus erilaisten ihmisten kanssa
  • Työ on hauskaa, luovaa ja olen itseni pomo
  • Ihanat ja avuliaat kollegat
  • Etätyöt ja mahdollisuus joustavaan aikatauluun ja työhön lapsen kanssa

Miinukset:

  • Negatiiviset kommentit ja arvostelu
  • Arvostus työtä kohtaan. Somevaikuttajan ja bloggaajan työtä ei edelleenkään tänä päivänä nähdä ”oikeana työnä”
  • Työaikaa ei ole. Monesti huoman kirjoittavani blogitekstejä ja vastailevani s-posteihin vielä yölläkin. Työtä tehdään 24/7 (tai ainakin minä teen)
  • Stressi kasaantuvista töistä. Tämä toivottavasti vähän helpottaa, kun kokemusta yrittäjyydestä tulee lisää ja ajanhallinnan oppii paremmin

työ muiden joukossa

Tätä TYÖTÄ tekevät ihmiset heittäytyvät ja laittavat itsensä likoon 100 prosenttisesti. Itseäni ärsyttää, että kaupalliset yhteistyöt nähdään vain ”pelkkinä mainoksina”. Ne ovat usein huolella suunniteltuja, kuvattuja ja usein sitä samaa sisältöä, jota vaikuttajan postauksissa muutenkin olisi. Jos työstä ei saa palkkaa, ei sitä pysty samalla motivaatiolla, jaksamisella ja kiinnostuksella tekemään. Voin kertoa, että sairaanhoitajan työn ohessa Instagramin ylläpito oli kerran viikkoon postailua ja stooreja ei juurikaan ollut. Bloginkin perustin vasta sairaanhoitajan työn loppupuolella ja postauksia oli silloin noin pari kuukaudessa. Pystyt tukemaan omia itsellesi tärkeitä ja hyödyllisiä sisältökanavia seuraamalla, tykkäämällä, jakamalla ja kommentoimalla heidän sisältöään.

Lue myös:

Sairaanhoitajan palkka

Meidän perheen talous – raha, rakkaus, palkka ja säästäminen

Mitä äitiysloman jälkeen? Pohdintoja vauvavuodelta ennen someuralle päätymistä

Nähdään myös Instassa! 👋

<3 Salla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *